NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY W STATUCIE SZKOŁY

PAŹDZIERNIK 2024

CAŁY STATUT DOSTĘPNY TUTAJ:

https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/681/cms/szablony/13317/pliki/statut_10102024.pdf

NAGRODY, WYRÓŻNIENIA, ŚREDNIE OCEN

·       Począwszy od roku szkolnego 2024/2025 ocena z religii nie będzie wliczana do końcoworocznej średniej ocen – w praktyce oznacza to, że ocena z religii nie będzie ani podwyższać, ani obniżać średniej ocen ucznia – nie będzie miała na nią żadnego wpływu;

·       Aby otrzymać na koniec roku szkolnego promocję z wyróżnieniem („czerwony pasek”) uczniowie klas IV – VIII muszą uzyskać średnią minimum 4,75 i bardzo dobre zachowanie;

·       Aby na koniec roku szkolnego uzyskać jednorazowe Stypendium Wójta Gminy Chąśno, uczniowie klas IV – VIII muszą:

o   uzyskać średnią ocen minimum 5,00 i zająć wysokie miejsce (laureat bądź finalista) w olimpiadzie lub konkursie przedmiotowym o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim – konkursy dotyczą zajęć edukacyjnych realizowanych w szkole podstawowej; LUB

o   uzyskać średnią ocen minimum 5,15.

·       Uczniowie klas I-III otrzymują na koniec roku szkolnego nagrody zgodnie z rekomendacją nauczyciela-wychowawcy oddziału, który bierze pod uwagę osiągnięcia edukacyjne oraz zachowanie ucznia;

·       Śródroczna i roczna ocena ucznia z przedmiotu to nie tylko „średnia na librusie” – oceny śródroczne i roczne to nie wynik obliczeń, a rzetelna ocena zdobytej przez ucznia wiedzy i nabytych umiejętności w odniesieniu do wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów;

·       Roczna ocena z przedmiotu określa poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia na przestrzeni całego roku szkolnego, a nie tylko drugiego półrocza;

·       Wymagania edukacyjne są zawsze dostępne na naszej stronie internetowej pod adresem:   https://spbledow.pl/cms/50693; tam można zapoznać się z wiedzą i umiejętnościami, które uczeń musi opanować aby otrzymać konkretną ocenę z danego przedmiotu; szczegółowych wyjaśnień udzielają również nauczyciele;

 

POPRAWIANIE OCEN

 

·       Uczeń ma prawo poprawić ocenę z pracy klasowej – formę i termin takiej poprawy ustala się z nauczycielem przedmiotu;

·       Przed końcem półrocza i roku szkolnego uczniowie oraz rodzice są informowani z odpowiednim wyprzedzeniem o przewidywanych ocenach z danego przedmiotu – oceny przewidywane są również widoczne w dzienniku elektronicznym;

·       Uczeń i/lub rodzic, po otrzymaniu informacji o przewidywanej rocznej ocenie z danego przedmiotu może zwrócić się do nauczyciela z prośbą o ustalenie wyższej oceny niż przewidywana – termin zgłoszenia takiej prośby to 3 dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie – prośbę można zgłosić nauczycielowi ustnie, osobiście lub pisemnie (również za pośrednictwem dziennika elektronicznego) – w takim wypadku nauczyciel w porozumieniu z rodzicem i uczniem ustala termin sprawdzianu na wyższą ocenę; po przeprowadzeniu sprawdzianu nauczyciel ustala ostateczną ocenę z przedmiotu – ocena ta nie może być niższa od wystawionej wcześniej oceny przewidywanej;

·       Rodzice oraz uczniowie mają również prawo do zgłoszenia, najpóźniej w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia roku szkolnego, dyrektorowi szkoły zastrzeżeń jeśli uważają, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami prawa – jeśli zastrzeżenia okażą się zasadne dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia nie później niż 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń;

 

ZACHOWANIE

 

·       W czasie trwania roku szkolnego zachowanie uczniów szkoły podlega ocenie;

·       Uczniowie mogą otrzymywać uwagi pozytywne i negatywne – każdorazowo taka uwaga wpisywana jest do dziennika elektronicznego i jest widoczna dla rodzica oraz ucznia;

·       Wszyscy nauczyciele szkoły kierują się zasadą stopniowych wzmocnień negatywnych – oznacza to, że zanim uwaga negatywna zostanie wpisana do dziennika, nauczyciel wyczerpie wszystkie inne środki prowadzące do zmiany zachowania ucznia – w zależności od sytuacji będzie to np. zastosowanie komunikacji niewerbalnej (porozumiewawcze spojrzenie, gest), komunikacji werbalnej (wypowiedzenie głośno imienia dziecka, ostrzeżenie go przed ewentualnymi konsekwencjami czynów dając uczniowi wybór) – gdy te sposoby zawiodą nauczyciel wpisuje uwagę do dziennika; powyższe oczywiście nie dotyczy sytuacji gdy sprawy zaszły zbyt daleko np. gdy w wyniku działań ucznia ucierpiały inne osoby;

·       Biorąc pod uwagę fakt, że uwaga uwadze nierówna w szkole rozróżniamy rodzaje uwag i ich wagi – zarówno pozytywnych jak i negatywnych;

·       Uwaga pozytywna o wysokiej korzyści społecznej czynu (np. uczeń sam wychodzi z inicjatywami pozytywnych działań na rzecz innych, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów, działa na rzecz integracji klasy, angażuje się w szkolne przedsięwzięcia, jest wzorem do naśladowania) oraz o niewielkiej korzyści społecznej czynu (np. uczeń jest punktualny, zachowuje się kulturalnie, nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć, schludnie się ubiera, rzadko wychodzi z własnymi inicjatywami, ale poproszony przez nauczyciela wykonuje swoje obowiązki); uwaga negatywna o wysokiej szkodliwości społecznej (np. wszelkie przejawy przemocy wobec innych, znęcanie się nad innymi, grożenie, nękanie przez internet, zachowania niebezpieczne oraz narażające innych na niebezpieczeństwo, kradzież, używki) oraz o niewielkiej szkodliwości społecznej (nieprzygotowanie do zajęć, spóźnienia, czasem zdarza mu się przeszkadzać w prowadzeniu lekcji lub nie wykonywać poleceń nauczyciela, incydentalne aczkolwiek niegroźne łamanie szkolnych zasad);

·       Uczeń, który otrzyma uwagę negatywną może, a nawet powinien starać się naprawić szkodę, którą wyrządził swoim zachowaniem. Formę zadośćuczynienia ustala wychowawca klasy w porozumieniu z rodzicem i uczniem, a ogólnie, w zależności od rodzaju przewinienia powinna ona polegać na przeprosinach, poprawie postawy, rekompensacie za wyrządzone szkody lub aktywnym działaniu na rzecz naprawy relacji z innymi uczniami, nauczycielami lub społecznością szkolną. Jest to sposób w jaki uczeń może pokazać, że rozumie konsekwencje swojego postępowania i podejmuje kroki w kierunku ich naprawy. Skuteczne zadośćuczynienie może skutkować poprawą oceny zachowania mimo otrzymanych wcześniej uwag negatywnych – jest to jednak uzależnione od konkretnego przypadku i starań ucznia;

·       Ostatecznie o ocenie zachowania ucznia szkoły rozstrzyga wychowawca klasy biorąc pod uwagę zapisy w statucie szkoły, opinie innych nauczycieli oraz uczniów;

·       Szczegółowe kryteria ocen zachowania na poszczególne oceny znajdują się w § 45 ust. 16 Statutu Szkoły;

·       Za aktywność w dziedzinie wolontariatu uczeń otrzymuje uwagę pozytywną raz w roku szkolnym, przed jego zakończeniem; warunkiem otrzymania takiej uwagi jest udział w powyżej 75% akcji charytatywnych organizowanych przez szkołę w danym roku szkolnym;

·       Wpis dotyczący aktywności społecznej w formie wolontariatu na świadectwie ukończenia szkoły (w klasie VIII) wpisuje wychowawca pod warunkiem, że uczeń był wolontariacko aktywny przez cały etap edukacyjny;

·       Uczniowie mają obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:

1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły, a także niezakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie;

2) przestrzegania zasad kulturalnego zachowania w stosunku do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły zarówno w szkole jak i poza nią oraz w przestrzeni internetowej;

3) na terenie szkoły jak i poza nią zabronione są wszelkie działania agresywne lub dyskryminujące wobec innych osób - zabrania się nękania, używania przemocy, wulgarnych słów, zwrotów i gestów również w przestrzeni internetowej – uczniowie stosują się do Standardów Ochrony Małoletnich szkoły stanowiących oddzielny dokument;

4) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, bezpieczeństwo i higienę osobistą;

5) dbałości o ład i porządek w szkole, o estetykę pomieszczeń i poszanowania mienia szkolnego jako wspólnego dobra oraz szacunki to tradycji szkoły, patrona, symboli szkolnych i narodowych;

6) przestrzegania zakazu korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły. Korzystanie z telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych jest możliwe tylko za zgodą nauczyciela.W przypadku nie respektowania tego zakazu, nauczyciel odbiera sprzęt uczniowi i przekazuje go do metalowej szafy w sekretariacie, powiadamia dyrektora szkoły i rodziców. Sprzęt może być wydany tylko rodzicowi. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za niszczenie lub zagubienie czy kradzież sprzętu poza zdeponowanym w sekretariacie szkoły. Rodzice zostają zapoznani z sytuacją i okolicznościami odebrania uczniowi telefonu;

7) dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju i obuwia na zmianę;

8) dbania o dobre imię szkoły, uczniów, nauczycieli i rodziców oraz swoje własne;

10) opuszczania sal lekcyjnych i respektowaniu tej zasady podczas przerw i spacerowania po korytarzu, bądź dziedzińcu szkoły. Na dziedziniec szkoły można wychodzić przy sprzyjających warunkach atmosferycznych – o tym fakcie każdorazowo decyduje nauczyciel dyżurujący.