
Spotkanie z Szekspirem
24 listopada w Zespole Szkół Publicznych w Błędowie odbyło się podsumowanie projektu gimnazjalnego „Spotkanie z Szekspirem – ponadczasowe znaczenie utworów Wiliama Szekspira”, którego nadrzędnym celem było ukazanie roli pisarza w kształtowaniu literatury i sztuki na przestrzeni wieków. Gimnazjaliści przygotowali montaż słowno-muzyczny. Przy wykorzystaniu multimediów zapoznali ich z życiorysem dramaturga, a następnie przedstawili inscenizacje fragmentów trzech tragedii - Makbeta, Hamleta oraz Romea i Julii, przy czym ostatni z wymienionych utworów pojawił się w dwóch odsłonach – klasycznej i uwspółcześnionej. Uczniowie nie bez przyczyny wybrali właśnie te dzieła. Stanowiły one podstawę, łącznie z biografią autora, przeprowadzonego wcześniej konkursu międzyszkolnego. Brali w nim udział gimnazjaliści z Publicznego Gimnazjum im. Józefa Chełmońskiego w Błędowie, Gimnazjum im. Józefa Chełmońskiego w Bielawach oraz Gimnazjum im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 r. w Kocierzewie Południowym. Podsumowanie projektu było doskonałą okazją do nagrodzenia laureatów niniejszego konkursu. Pierwsze miejsce ex aequo zajęli Bartosz Wojciechowski i Michał Jabłoński, drugie miejsce Karolina Muras, a trzecie Kinga Stasiak z Gimnazjum w Bielawach.
Uczniowie podkreślili, że szekspirowska sztuka nie ulega dezaktualizacji, gdyż ukazuje pragnienia i emocje, które towarzyszą ludziom na każdym etapie rozwoju cywilizacyjnego. Dlatego też inspiruje ona kolejne pokolenia artystów. Na potwierdzenie tej teorii Łukasz Płuska wydeklamował wiersz jednego z najwybitniejszych polskich poetów doby romantyzmu Cypriana Kamila Norwida W Weronie.
Ogromnym zaskoczeniem dla publiczności okazał się przygotowany przez gimnazjalistów pokaz mody. Dziewczęta wystąpiły w stylowych, długich sukniach oraz własnoręcznie wykonanych kapeluszach, a chłopcy, jak przystało na dżentelmenów, garniturach i melonikach. Pokaz, jak łatwo można się domyśleć, nawiązywał do mody obowiązującej na brytyjskim dworze.
Uwagę przyciągała również sama scenografia. Uczniowie zadbali o odwzorowanie realiów poszczególnych dramatów, dlatego też Julia wyznawała miłość ukochanemu, stojąc na misternie skonstruowanym balkonie, czarownice przepowiadały przyszłość Makbetowi, skupione wokół kotła, a Hamlet zastanawiał się nad sensem życia, dzierżąc w ręku atrapę ludzkiej czaszki. Nie zabrakło także typowych dla renesansu kostiumów. Całość natomiast została okraszona współgrającą z uczuciami odbiorców muzyką. Przedstawienie zostało przygotowane pod kierunkiem nauczyciela języka angielskiego i jednocześnie koordynatora niniejszego projektu - p. Ewy Piorun oraz nauczyciela języka polskiego - p. Alicji Bombrych.
Uroczystość swoją obecnością uświetnili przedstawiciele lokalnej władzy (wójt gminy Chąśno p. Dariusz Reczulski, przewodniczący Rady Gminy p. Ireneusz Sołtysiak, wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Łowickiego p. Irena Kolos) oraz rodzice uczniów.