
Rok bezpiecznej szkoły
W bieżącym roku szkolnym uwrażliwiamy uczniów naszej szkoły na poniższe zagadnienia, które stanowią element realizacji polityki oświatowej państwa:
1. Promowanie bezpieczeństwa w sieci to uświadamienie, że świat Internetu, nie jest światem idealnym. Na użytkowników Internetu, szczególnie dzieci i młodzież, czyhają liczne zagrożenia w tym cyberprzemoc, czyli przemoc z użyciem mediów elektronicznych.„Dzieci rozpoczynają swoją przygodę z Internetem w coraz młodszym wieku, dlatego też musimy dołożyć wszelkich starań, aby surfując w sieci czuły się pewnie i z łatwością trafiały na bezpieczne, edukacyjne i dostosowane do ich wieku treści."
2. Pierwsza pomoc to jak najszybsze wykonanie czynności, które są niezbędne i możliwe w konkretnej sytuacji i mają na celu utrzymanie podstawowych czynności życiowych, zapewnienie pomocy lekarskiej, niedopuszczenie do powikłań i złagodzenie bólu. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie mogą znaleźć się w sytuacjach, w których stają się ratownikami lub pomocą ratownika. Ratownik jest zobowiązany do stosowania każdej znanej sobie metody, która prowadzi do pomocy udzielonej najszybciej i najskuteczniej. Dlatego też, wiedza o metodach udzielania pierwszej pomocy i sposobach zachowania się w sytuacji wypadku jest ważna i potrzebna w każdym wieku ucznia.
3. Dbanie o klimat szkoły to przede wszystkim poprawa relacji interpersonalnych i klimatu społecznego szkoły, wzmocnienie roli środowisk lokalnych, poprzez budowanie umiejętności wychowawczych przedstawicieli tych środowisk. Obszar ten jest jednym z najważniejszych elementów określających poczucie bezpieczeństwa uczniów.
Jednym z oczekiwanych skutków podejmowanych działań jest budowanie powszechnej świadomości wpływu klimatu społecznego szkoły na postawy i zachowania uczniów, szkoły wspierającej, doskonalącej umiejętności wychowawcze nauczycieli i rodziców, kształtującej umiejętności społeczne i emocjonalne uczniów, podnoszącej świadomość roli akceptacji i tolerancji, poszerzającej katalog środków pobudzających i inicjujących aktywność, w tym aktywność włączającą szerokie środowiska (uczniowie, nauczyciele, rodzice, przedstawicieli samorządów).
4. BHP i higiena to bezpieczeństwo środowiska szkolnego. Systematyczna ewidencja i analiza zaistniałych zdarzeń oraz eliminacja potencjalnych zagrożeń poprzez planowe działania przynosi wymierne efekty w postaci zmniejszonej liczby wypadków oraz zmienia ich strukturę. Wiedza dotycząca przepisów bhp i ppoż, higieny, oraz praw i obowiązków dyrektora szkoły, jako pracodawcy, nauczycieli jako opiekunów, umożliwi zaplanowanie, uporządkowanie i skoordynowanie działań w zakresie poprawy warunków nauki i pracy.