Temat: Mistrz ortografii – pisownia wyrazów z „rz”, „ż”.
Proszę, abyście przypomnieli sobie zasady pisowni wyrazów z „rz” i „ż”, a następnie uzupełnili karty pracy.
Zasady pisowni „rz” - https://www.youtube.com/watch?v=dBJ1a06TUEM
Zasady pisowni „ż” - https://www.youtube.com/watch?v=HcxUGZSnDn8
Temat: Pisownia wyrazów z „h” i „ch”.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 24 czerwca.
Proszę, abyście przypomnieli sobie zasady pisowni wyrazów z „h” i „ch”, a następnie uzupełnili karty pracy.
Osobom chętnym serdecznie polecam krótki filmik: https://www.youtube.com/watch?v=WSucqiHTuDA
Temat: Jak zacytować czyjąś wypowiedź?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 23 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z definicją „cytowania” i przepisanie jej do zeszytu oraz wykonanie ćwiczeń.
- Cytowanie to przytaczanie w dosłownym brzmieniu czyichś słów z wypowiedzi ustnej lub tekstu pisanego. Gdy się cytuje, należy pamiętać o zastosowaniu cudzysłowu oraz dwukropka przed przytaczanymi słowami. Jeżeli cytat kończy się kropką, to stawiamy ją po cudzysłowie, np.: Mieszkańcy tego miasta z dumą podkreślają: „Cannes to świątynia dziesiątej muzy”. Jeżeli cytat kończy się wykrzyknikiem lub znakiem zapytania, to znaki te stawiamy przed cudzysłowem, a za nim dajemy kropkę, np.: Potem ją pocieszał: „Dasz radę, dasz radę!”.
Uwaga! W tekstach pisanych na komputerze cytaty można zapisać pismem pochyłym. Nie stosujemy wówczas cudzysłowu.
Po co cytować?
- Kiedy cytujesz, udowadniasz, że coś czytałeś, oglądałeś.
- Cytaty są potwierdzeniem wyciąganych przez nas wniosków. W ten sposób wiążemy ze sobą analizowany tekst i wynikające z tej analizy spostrzeżenia, udowadniamy, że nasze refleksje nie są przypadkowymi stwierdzeniami.
- Cytaty wzmacniają argumentację, a dodatkowo ułatwiają zrozumienie naszych myśli. Jeśli nie uda Ci się sformułować czegoś wystarczająco precyzyjnie, przytoczenie odpowiedniego fragmentu może przekonać egzaminatora, że mimo wszystko warto przyznać Ci punkt.
- Cytaty ożywiają pracę. Umiejętne wykorzystywanie cudzych wypowiedzi może sprawić, że praca będzie się wydawała ciekawsza.
- Cytaty są dowodem wiedzy i kultury literackiej. Taki dowód oczytania egzaminator z pewnością uzna za szczególny walor pracy.
- Trafny cytat może także posłużyć jako motto pracy to kolejna możliwość zdobycia dodatkowego punktu.
W zależności od typu pracy, używamy różnych zdań wprowadzających, np.:
- Opinię tę potwierdzają słowa bohatera:…
- Moją tezę poprzeć mogą słowa samego autora:…
- Chciałbym odwołać się do słów głównej bohaterki:…
- Niewiarygodne, jak wciąż aktualne są słowa:…
- Bohater, który mówi:… sam wydaje sobie opinię.
Ćwiczenie 1
Podaj 2-3 przykłady sytuacji, w których cytuje się czyjąś wypowiedź lub tekst.
Ćwiczenie 2
Napisz krótki tekst, w którym wykorzystasz cytat z noweli Henryka Sienkiewicza "Janko Muzykant".
Dane zaczerpnięte z portalu aleklasa.pl
Temat: Gdy muzyka w duszy gra – o tytułowym bohaterze noweli Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant”.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 19 czerwca.
1.) Proszę o wyszukanie w tekście noweli informacji, jakie dźwięki słyszał Janek.
Miejsce |
Dźwięki, które słyszał Janek |
podczas pracy w polu |
|
w sadzie |
|
w kościele |
|
pod karczmą |
|
2.) Odpowiedzcie na pytania:
-
Jakie oczekiwania wobec chłopca miała matka i dlaczego nazywała go „odmieńcem”?
-
Czy Janek rzeczywiście był leniwy? Z czego wynikało to, że nie zawsze dopełniał swoich obowiązków?
3. Uzupełnijcie kartę pracy i wklejcie ją do zeszytu. Jeśli nie macie możliwości jej wydrukowania, możecie ją przerysować.
janko_muzykant_karta_pracy.jpg
Temat: Świat przedstawiony noweli Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant”.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 15 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z poniższą notatką, przepisanie do zeszytu genezy utworu, definicji noweli oraz elementów świata przedstawionego. Proszę o uszeregowanie planu wydarzeń. Prace proszę przesłać do 19 czerwca.
- Nota biograficzna.
Henryk Sienkiewicz - jeden z najbardziej znanych i zasłużonych polskich pisarzy, Henryk Adam Aleksander Pius Sienkiewicz - nowelista, publicysta i powieściopisarz. W 1905 roku otrzymał prestiżową Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury za całokształt twórczości.
Urodził się 5 maja 1846 roku w Woli Okrzejskiej, natomiast zmarł 15 listopada 1916 roku w Vevey. Był zagranicznym członkiem Czeskiej Akademii Nauk i Umiejętności. Spod jego pióra wyszło mnóstwo perełek polskiej literatury. Pisał godne polecenia nowele, takie jak “Latarnik”, “Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”, czy wciąż popularny “Janko Muzykant”. Napisał też słynną polską trylogię, która doczekała się adaptacji filmowej. Składają się na nią tytuły: “Ogniem i mieczem”, “Potop” oraz “Pan Wołodyjowski”.
Jego inne słynne książki, które zdecydowanie warto odświeżyć sobie po latach to “Quo Vadis”, “W pustyni i w puszczy” oraz “Krzyżacy”. Literatura poważna, wywołująca zadumę, traktująca o tym, co ważne.
- Geneza utworu.
W pozytywizmie powstawało wiele nowel biograficznych – krótkich utworów opowiadających losy jednostek, najczęściej przedstawiając je na tle ważnych problemów społecznych. Jednym z tematów, które w owym czasie dominują jest tragiczna sytuacja dziecka z nizin społecznych, zarówno miejskich, jak i wiejskich. Teksty przybliżające historie dzieci, nie tylko potęgowały wrażenie niesprawiedliwości i okrucieństwa panujących w społeczeństwie, lecz alarmowały o konieczności przeprowadzenia istotnych zmian społecznych i obyczajowych. Tego typu utworem jest między innymi nowela Henryka Sienkiewicza pt. „Janko Muzykant”, w której opisana została historia biednego, chorowitego i niezrozumianego przez otoczenie chłopca, zafascynowanego muzyką i pragnącego posiadać własny instrument.
3. Gatunek utworu.
Nowela – to krótki utwór epicki pisany prozą o prostej, zwięzłej, zazwyczaj jednowątkowej fabule i wyrazistej kompozycji. Opowiada o wydarzeniach z życia codziennego. Zwraca uwagę na problemy społeczne (biedę, choroby, ciężkie życie, walkę o lepsze życie, niesprawiedliwość, nierówności społeczne).
Budowa noweli:
- Ekspozycja – sytuacja przedstawiona w punkcie wyjścia fabuły noweli, mająca na celu zapoznanie czytelnika z tłem wydarzeń, głównymi postaciami, problemami.
- Rozwój fabuły – motyw przewodni noweli, rozwija się najczęściej w zamkniętą kompozycyjnie akcję.
- Punkt kulminacyjny – najważniejszy punkt utworu, kończy on rozwijanie się akcji.
- Rozwiązanie akcji – końcowy etap rozwoju fabuły noweli, przynoszący ostateczne rozstrzygnięcie, zamknięcie wątków.
- Epilog – (nie jest konieczny) dopowiedzenie ciągu dalszego po zamknięciu wątku głównego.
4. Świat przedstawiony.
a) Czas i miejsce akcji – wydarzenia rozgrywają się na XIX-wiecznej polskiej bliżej nieokreślonej wsi. Czas akcji obejmuje dziesięć lat życia tytułowego bohatera - od narodzin do śmierci.
b) Bohaterowie – Janko Muzykant, matka Janka, stójka - Stach, lokaj, wójt, państwo – rodzina szlachecka wracająca z Włoch.
c) Narracja – narracja trzecioosobowa, narrator wszechobecny i wszechwiedzący.
5. Proszę o uszeregowanie planu wydarzeń oraz o zamianę zdań na równoważniki zdania.
Janko zostaje postawiony przed sądem.
Muzykant umiera.
Chłopiec zostaje surowo ukarany.
Bohater chce dotknąć instrumentu.
Właściciele dworku wracają z Włoch.
Chłopiec zachwyca się skrzypcami lokaja z dworu.
Janek przychodzi na świat.
Chłopiec żyje ubogo i fascynuje się światem dźwięków.
Temat: Co należy umieścić w ogłoszeniu?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 10 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z definicją i schematem ogłoszenia (podręcznik s. 360-361), przepisanie definicji do zeszytu oraz wykonanie zadań: 2 (pisemnie) i 3 (ustnie) s. 361.
UWAGA: 15 czerwca omówimy lekturę "Janko Muzykant" Henryka Sienkiewicza. Proszę, abyście przypomnieli sobie tekst nowelki.
Drodzy Uczniowie, nie wszyscy przesłali mi pracę domową (zaproszenie). Bardzo proszę o nadrobienie zaległości!
Temat: Poetycka opowieść o muzyce.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 9 czerwca.
Proszę o przeczytanie utworów Izabelli Klebańskiej "Nokturn" i "Wariacje" (podręcznik s. 358), zapoznanie się z definicją ożywienia i przepisanie jej do zeszytu, przypomnienie sobie znanych już środków stylistycznych (zwróćcie uwagę na różnice między ożywieniem a uosobieniem) oraz wykonanie zadań 2 i 4 s. 359.
Drodzy Uczniowie, nie wszyscy przesłali mi pracę domową. Bardzo proszę o nadrobienie zaległości!
Temat: Wywiad - sztuka zadawania pytań.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 8 czerwca.
Proszę o przeczytanie fragmentu wywiadu z Mariuszem Palejem, zapoznanie się z definicją i schematem wywiadu (podręcznik s. 352-357), wykonanie zadań: 1 i 2 s. 355 (ustnie) oraz 4 s. 356 (pisemnie).
Temat: Jak mówić, by być dobrze zrozumianym?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 5 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z informacjami na temat języka potocznego, różnic między zapisem a wymową głosek oraz akcentu i sylaby akcentowanej (podręcznik s. 345-348), ustne wykonanie zadań: 1. 345, 2 s. 346, 4 s. 347, 5 s. 348 oraz pisemne wykonanie zad. 3 s. 347.
K.P. - proszę o zapoznanie się z informacjami na temat języka potocznego, różnic między zapisem a wymową głosek oraz akcentu i sylaby akcentowanej (podręcznik s. 345-348), ustne wykonanie zadań: 1. 345, 2 s. 346, 3 i 4 s. 347, 5 s. 348 .
Temat: O różnych rodzajach głosek.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 4 czerwca.
Proszę, abyście przypomnieli sobie definicję głoski i podział głosek (podręcznik s. 339-341).
Proszę o pisemne wykonanie zadań: 6, 8 i 9 s. 341. Pozostałe zadania wykonajcie ustnie.
K.P. - Proszę, abyś przypomniała sobie definicję głoski i podział głosek (podręcznik s. 339-341).Proszę o pisemne wykonanie zadań: 6 i 9 s. 341. Pozostałe zadania wykonaj ustnie.
Drodzy Uczniowie, proszę o przeczytanie noweli Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant”. Osoby, które nie mają możliwości wypożyczenia książki, mogą przeczytać utwór na stronie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/janko-muzykant.html
Temat: Jak napisać zaproszenie?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 3 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z definicją i schematem zaproszenia (podręcznik s. 338), przepisanie definicji do zeszytu oraz wykonanie zadania 3 (bez podpunktu b) s. 338.
Proszę o przesłanie prac do 4 czerwca na adres: k.wlodarska@gminachasno.pl
Temat: Co podpowiada wyobraźnia? (Zbigniew Herbert „Pudełko zwane wyobraźnią”).
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 2 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z wierszem Zbigniewa Herberta „Pudełko zwane wyobraźnią” (podręcznik s. 331) oraz odpowiedzenie na poniższe pytania.
-
Do czego autor porównuje wyobraźnię?
-
Podmiot liryczny czterokrotnie zwraca się do odbiorcy: „zastukaj palcem w ścianę”, „zaświstaj cienko”, „chrząknij znacząco”, „zamknij oczy”. Co się dzieje po wykonaniu tych czynności? Opisz krótko przedstawione obrazy poetyckie.
-
Utwór zbudowany jest z sześciu zwrotek. W każdej zwrotce ukazany jest pewien etap stworzenia świata przedstawionego. Jak myślisz, jakim dziełem zainspirował się poeta?
-
Jaki jest nastrój wiersza?
-
Co możesz powiedzieć o wyobraźni po lekturze tego wiersza?
-
Wypisz z utworu: siedem epitetów, jedno porównanie, dwie metafory, cztery apostrofy.
K.P. - Proszę o zapoznanie się z wierszem Zbigniewa Herberta „Pudełko zwane wyobraźnią” (podręcznik s. 331) oraz odpowiedzenie na poniższe pytania.
1. Do czego autor porównuje wyobraźnię?
2. Podmiot liryczny czterokrotnie zwraca się do odbiorcy: „zastukaj palcem w ścianę”, „zaświstaj cienko”, „chrząknij znacząco”, „zamknij oczy”. Co się dzieje po wykonaniu tych czynności? Opisz krótko przedstawione obrazy poetyckie.
3. Wypisz z utworu: siedem epitetów, jedno porównanie, dwie metafory, cztery apostrofy.
Drodzy Uczniowie, z okazji Dnia Dziecka życzę Wam dużo zdrówka, radości, pogody ducha, wytrwałości w dążeniu do celu, powodzenia w życiu osobistym i szkolnym. Wszystkiego dobrego!
Temat: Na wystawie.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 1 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z definicjami posągu, płaskorzeźby i popiersia, schematem opisu rzeźby (podręcznik s. 319-320) oraz wykonanie zadania 1d s. 320.
Drodzy Uczniowie, proszę o przeczytanie noweli Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant”. Osoby, które nie mają możliwości wypożyczenia książki, mogą przeczytać utwór na stronie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/janko-muzykant.html
K.P. - Proszę o zapoznanie się z definicjami posągu, płaskorzeźby i popiersia, schematem opisu rzeźby (podręcznik s. 319-320) oraz wykonanie zadania 1c s. 320.
Temat: Okolicznik i dopełnienie, czyli określenia czasownika w zdaniu.
Temat przeznaczony na dwie godziny lekcyjne: 28 i 29 maja.
Proszę o zapoznanie się z definicjami okolicznika i dopełnienia (podręcznik s. 292), przepisanie ich do zeszytu oraz wykonanie zadań: 2, 3 i 4 s. 292 oraz 6 s. 293.
K.P. - Proszę o zapoznanie się z definicjami okolicznika i dopełnienia (podręcznik s. 292), przepisanie ich do zeszytu oraz wykonanie zadań: 2, 3 s. 292.
Temat: Co się zdarzyło na ulicy Pachnących Bzów?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 27 maja.
Proszę o przeczytanie tekstu Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „To nie było...” (podręcznik s. 285-286), wykonanie zad. 1 i 3 s. 287.
K.P. - Proszę o przeczytanie tekstu Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „To nie było...” (podręcznik s. 285-286), wykonanie zad. 1 s. 287.
Temat: Czego pragnie Juniper Berry? Rozmawiamy o samotności.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 26 maja.
Proszę o przeczytanie utworu M.P. Kozlowsky'ego „Juniper Berry” (podręcznik s. 281-284), wykonanie zad. 2 s. 284.
Napiszcie, jakie wrażenie wywarł na Was przeczytany tekst. Kiedy, według Was, ludzie mogą czuć się osamotnieni? Jak można pomóc osobom osamotnionym?
K.P. - Proszę o przeczytanie utworu M.P. Kozlowsky'ego „Juniper Berry” (podręcznik s. 281-284), wykonanie zad. 2 s. 284.
Temat: Jeśli zdarzenia ułożą się inaczej, niż zakładaliśmy...
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 25 maja.
Proszę o przeczytanie fragmentu powieści Marcina Szczygielskiego „Za niebieskimi drzwiami” (podręcznik s. 277-280), wykonanie zad. 2 s. 280.
Napiszcie, z czego się cieszył i na co czekał chłopiec.
Wyjaśnijcie, jak w odniesieniu do sytuacji bohatera rozumiecie sformułowanie „życie stanęło na głowie”.
Temat: Przydawka, czyli określenie rzeczownika w zdaniu.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 22 maja.
Proszę o zapoznanie się z definicją przydawki, przepisanie jej do zeszytu (podręcznik s. 272-273), wykonanie zadań 2 i 5 s. 273.
K.P. - Proszę o zapoznanie się z definicją przydawki, przepisanie jej do zeszytu (podręcznik s. 272-273), wykonanie zadania 2 s. 273.
Temat: W roli dziennikarzy.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 21 maja.
Proszę o zapoznanie z definicjami faktu i opinii (podręcznik s. 266-267) oraz wykonanie zadania 4 s. 267. W 3-4 zdaniach napiszcie, jakie cechy powinien mieć każdy dziennikarz.
K.P. - Proszę o zapoznanie z definicjami faktu i opinii (podręcznik s. 266-267) oraz wykonanie zadania 4 s. 267.
Temat: Minimum słów, maksimum treści, czyli jak streszczać tekst.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 20 maja.
Proszę o przeczytanie Jacka Dubois'a „Zadanie domowe” (podręcznik s. 263-265), zapoznanie się z definicją streszczenia oraz wykonanie zadania 6 s. 265.
K.P. - Proszę o przeczytanie Jacka Dubois'a „Zadanie domowe” (podręcznik s. 263-265), zapoznanie się z definicją streszczenia.
Temat: Uczymy się rysować wykres zdania pojedynczego.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 19 maja.
Proszę o zapoznanie się z definicją związków wyrazowych oraz schematem wykresu zdania pojedynczego (podręcznik s. 259-262), oraz wykonanie zadań: 2 s, 260, 3 s. 261, 4 s. 262.
K.P - Proszę o zapoznanie się z definicją związków wyrazowych oraz schematem wykresu zdania pojedynczego (podręcznik s. 259-262), oraz wykonanie zadań: 2 s, 260, 3 s. 261.
Proszę o przesłanie prac do 20 maja na adres e-mail: k.wlodarska@gminachasno.pl
Temat: Kilka słów o zdrowym odżywianiu.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 18 maja.
Proszę o przeczytanie tekstu Krystyny Drzewieckiej „Dieta cud, w domu głód”, zapoznanie się z definicją przepisu kulinarnego oraz wykonanie zadania: 1 s. 258. W 3-4 zdaniach napiszcie dlaczego należy ograniczać jedzenie słodyczy.
K.P. - Proszę o przeczytanie tekstu Krystyny Drzewieckiej „Dieta cud, w domu głód”, zapoznanie się z definicją przepisu kulinarnego oraz wykonanie zadania: 1 s. 258.
Temat: Piszemy fragment scenariusza filmowego.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 15 maja.
Proszę o przeczytanie fragmentu utworu Doroty Kassjanowicz „Znikająca trampolina” (podręcznik s. 250-253), zapoznanie się z definicją scenariusza filmowego i przepisanie jej do zeszytu oraz wykonanie zad. 7 s. 254.
K.P. - Proszę o przeczytanie fragmentu utworu Doroty Kassjanowicz „Znikająca trampolina” (podręcznik s. 250-253), zapoznanie się z definicją scenariusza filmowego i przepisanie jej do zeszytu.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 14 maja.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 8 maja.
Proszę o przeczytanie tekstu Agnieszki Osieckiej „Kołysanka dla Okruszka” (podręcznik s. 236), zapoznanie się z definicją zdrobnienia i przepisanie jej do zeszytu, wykonanie zadań 1 s. 236 oraz 5 (podpunkt a) s. 237. Poproszę, abyście wypisali z tekstu: dwa porównania, dwie apostrofy (definicja - podręcznik s. 11), jeden epitet. Napiszcie z ilu zwrotek zbudowany jest utwór oraz z ilu wersów zbudowane są zwrotki.
K.P. - Proszę o przeczytanie tekstu Agnieszki Osieckiej „Kołysanka dla Okruszka” (podręcznik s. 236), zapoznanie się z definicją zdrobnienia i przepisanie jej do zeszytu, wykonanie zadań 1 s. 236 oraz 5 (podpunkt a) s. 237.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 7 maja.
Proszę o zapoznanie się z opowiadaniem Tomasza Małkowskiego „Przeprowadzka” (podręcznik s. 229-234) oraz wykonanie zad. 1 s. 234 (pisemnie) i 4 s. 235 (ustnie).
K.P.- Proszę o zapoznanie się z opowiadaniem Tomasza Małkowskiego „Przeprowadzka” (podręcznik s. 229-234) oraz wykonanie zad. 1 s. 234 (pisemnie) i 4 s. 235 (ustnie).
Klasa V - język polski - 06.05
Klasa V - język polski - 04 i 05.05
Temat: Dla tych, którzy poszukują piękna... – Leopold Staff „Czucie niewinne”.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 29 kwietnia (środa).
Proszę o zapoznanie się z poniższym arkuszem.
kl_v_czucie_niewinne_29042020.pdf
Temat: „Pechowo” schwytani skarżą się królowi Salomonowi.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 28 kwietnia (wtorek).
Proszę o zapoznanie się z zasadami pisowni wyrazów z „ż”, „rz”, ,,h”, „ch” (podręcznik s. 221-222); przepisanie definicji do zeszytu oraz wykonanie zadań: 2 i 4 s. 222.
K.P. - Proszę o zapoznanie się z zasadami pisowni wyrazów z „ż”, „rz”, ,,h”, „ch” (podręcznik s. 221-222); przepisanie definicji do zeszytu oraz wykonanie zadań: 2 i 4 s. 222.
Temat: O źródle, z którego im więcej się weźmie wody, tym więcej jej napływa.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 27 kwietnia (poniedziałek).
Proszę o zapoznanie się z utworem Henryka Sienkiewicza ”Bajka” (podręcznik s. 218-219), przepisanie do zeszytu definicji baśni (Baśń – to dłuższa opowieść fikcyjna, w której występują elementy prawdopodobne i fantastyczne. Fantastyczne mogą być nie tylko osoby, ale i rośliny, zwierzęta, przedmioty. W baśni dobro zawsze zwycięża zło. Baśń bawi, wzrusza i uczy, jak należy postępować w życiu) oraz wykonanie zadań: 1 s. 219 i 5 s. 220.
K.P. - Proszę o zapoznanie się z utworem Henryka Sienkiewicza ”Bajka” (podręcznik s. 218-219), przepisanie do zeszytu definicji baśni (Baśń – to dłuższa opowieść fikcyjna, w której występują elementy prawdopodobne i fantastyczne. Fantastyczne mogą być nie tylko osoby, ale i rośliny, zwierzęta, przedmioty. W baśni dobro zawsze zwycięża zło. Baśń bawi, wzrusza i uczy, jak należy postępować w życiu) oraz wykonanie zadania 1 s. 229.
Uwaga! Słowo „bajka” użyte w tytule utworu H. Sienkiewicza oznacza coś zmyślonego, niewiarygodnego, fantastycznego. Pod względem gatunkowym utwór ten jest baśnią.
Temat: Co tworzy rytm utworu?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 24 kwietnia (piątek).
Proszę o zapoznanie się z utworem „Ballada o szczęściu” (podręcznik s. 210-211) oraz wykonanie zadań: 1 i 4 s. 211.
K.P. - Proszę o zapoznanie się z utworem „Ballada o szczęściu” (podręcznik s. 210-211) oraz wykonanie zadania 1 s. 211.
Temat: Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 23 kwietnia (czwartek).
Proszę o powtórzenie wiadomości o rodzajach wypowiedzeń (podręcznik s. 207-209), przepisanie definicji wypowiedzenia i podziału wypowiedzeń do zeszytu oraz wykonanie zadań: 2, 3 i 4 s. 208. Prace proszę przesłać do 24 kwietnia (piątek) na adres: k.wlodarska@gminachasno.pl
K.P. - Proszę o powtórzenie wiadomości o rodzajach wypowiedzeń (podręcznik s. 207-209), przepisanie definicji wypowiedzenia i podziału wypowiedzeń do zeszytu oraz wykonania zadań: 3 i 4 s. 208.
Temat: Wyrazy naśladujące dźwięki.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 22 kwietnia (środa).
Proszę o zapoznanie się z fragmentem komiksu Tadeusza Baranowskiego „Bezdomne wampiry” (podręcznik s. 201-204), przepisanie definicji komizmu i wyrazów dźwiękonaśladowczych do zeszytu, wykonanie zad. 2 i 4 s. 205, 6 i 7 s. 206. Prace proszę przesłać do 23 kwietnia (czwartek) na adres: k.wlodarska@gminachasno.pl
K.P. - Proszę o zapoznanie się z fragmentem komiksu Tadeusza Baranowskiego „Bezdomne wampiry” (podręcznik s. 201-204), przepisanie definicji komizmu i wyrazów dźwiękonaśladowczych do zeszytu, wykonanie zad. 2 s. 205.
Temat: Dlaczego „Loteria”?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 21 kwietnia (wtorek).
Proszę o przeczytanie tekstu Olgi Tokarczuk „Loteria” (podręcznik s.196-200), zapoznanie się z definicją fabuły i przepisanie jej do zeszytu, wykonanie zad. 2 s. 200 (nie rysujcie schematu, wystarczy uszeregować podane zdania) oraz zad. 4 s. 200.
K.P. - Proszę o przeczytanie tekstu Olgi Tokarczuk „Loteria” (podręcznik s.196-200), zapoznanie się z definicją fabuły i przepisanie jej do zeszytu, wykonanie zad. 2 s. 200 (nie rysuj schematu, wystarczy uszeregować podane zdania).
Temat: O częściach mowy, które nie zmieniają form.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 20 kwietnia (poniedziałek).
Proszę o zapoznanie się z definicjami partykuły i wykrzyknika (podręcznik s. 188-189), przepisanie ich do zeszytu oraz wykonanie zad. 4 s. 189 i 5 s. 190. Proszę o podkreślenie partykuł i wykrzykników.
K.P. - Proszę o zapoznanie się z definicjami partykuły i wykrzyknika (podręcznik s. 188-189), przepisanie ich do zeszytu oraz wykonanie zad. 5 s. 190.