Temat: Zdanie pojedyncze i zdanie złożone.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 25 czerwca.
Zdanie zawierające jedno orzeczenie nazywamy zdaniem pojedynczym.
Zdanie, które ma więcej niż jedno orzeczenie nazywamy zdaniem złożonym.
Zadanie 1.
Przeczytaj poniższe wypowiedzi, a następnie wskaż czasowniki w formie osobowej oraz ustal, które wypowiedzi są zdaniami, a które – równoważnikami zdania.
- Co za pęd!
- Pędzą jak szalone.
- To niesamowite.
- Bardzo mi się podoba!
- Mamy w domu podobny.
- Ale olbrzymi obraz!
Zadanie 2.
a) Przeczytaj uważnie dialog i we wszystkich zdaniach znajdź orzeczenia.
- Miałam wrażenie, że konie na nas wpadną.
- A mi było zimno.
- Masz rację. Kiedy patrzyłem na śnieg, też miałem dreszcze.
b) Policz, ile orzeczeń zawiera każde zdanie. Wskaż zdania pojedyncze i zdania złożone.
Zadanie 3.
Ułóż trzy zdania złożone, w których użyjesz spójników wymagających przecinka.
Temat: Po co nam spójnik?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 24 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z definicją spójnika, przepisanie jej do zeszytu oraz wykonanie poniższych zadań.
Części mowy, które łączą wyrazy w wypowiedzeniach i całe wypowiedzenia w większe całości, nazywamy spójnikami.
Jola i Ania sprawdzały oferty wycieczek oraz uzgadniały z wychowawcą termin wyjazdu.
Spójnik „i” łączy wyrazy w wypowiedzeniu spójnik oraz łączy wypowiedzenia w większą całość
Spójniki nie tylko łączą wypowiedzenia i ich części w większe całości, lecz także informują o relacjach między nimi.
Jola i Ania były na wystawie.
Ani Jola, ani Ania nie znały tego obrazu.
Spójniki, przed którymi zazwyczaj stawiamy przecinek:
ale, jednak, więc, zatem, toteż, lecz, bo, ponieważ, dlatego, gdyż, aby.
Spójniki, przed którymi zazwyczaj nie stawiamy przecinka:
i, oraz, ani, lub, albo.
Zadanie 1.
Pary zdań połącz tak, by powstało jedno wypowiedzenie. Pomogą ci w tym podane wyrazy.
dlatego, bo, ponieważ, więc, i , gdyż, zatem
- Artystę fascynowały konie. Często je malował.
- Temat ten był bliski Józefowi Chełmońskiemu. Wychowywał się na wsi.
Zadanie 2.
Przekształć podane zdania tak, by nie zmieniła się ich treść. Wykorzystaj wybrane spójniki.
Podobały nam się obrazy Józefa Chełmońskiego, zachęcimy innych do ich obejrzenia. Znajdziemy informacje o artyście, przygotujemy wystawę na temat jego twórczości.
Temat: Charakterystyka Tomka Sawyera.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 23 czerwca.
Drodzy Uczniowie, to już ostatni temat z zakresu omawianej lektury. Proszę, abyście scharakteryzowali tytułowego bohatera powieści. Pamiętajcie o trójdzielności wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie), przedstawieniu postaci, opisaniu wyglądu, osobowości, relacji z otoczeniem (czy jest lubiany, czy ma kolegów, jak jest postrzegany przez nauczycieli i bliskich), ocenie postaci (czy jest postacią pozytywną, wzbudzającą sympatię).
Dla osób chętnych polecam zadania online: https://epodreczniki.pl/a/tomek-sawyer---spryciarz-jakich-malo/DxXzdbZEA
Temat: Zbrodnia niesłychana, czyli wątek kryminalny w „Przygodach Tomka Sawyera” Marka Twaina.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 19 czerwca.
Proszę, abyście krótko opisali zbrodnię ukazaną na kartach powieści Marka Twaina „Przygody Tomka Sawyera”. Aby ułatwić Wam zadanie, przygotowałam kilka pytań pomocniczych.
-
Kto i w jakich okolicznościach został zamordowany?
-
Gdzie dokonano zbrodni?
-
Co było jej motywem?
-
Kto i dlaczego był świadkiem morderstwa?
-
Kto zostaje oskarżony o dokonanie zbrodni?
-
Kto i w jaki sposób okazuje troskę oskarżonemu?
-
Kto ujawnia prawdziwego sprawcę morderstwa?
-
Jak potoczyły się losy zbrodniarza? Czy został schwytany? Co się z nim stało?
-
Co się stało z kosztownościami przywłaszczonymi sobie przez mordercę?
Temat: Kto za tobą w szkole ganiał? – różne oblicza miłości Tomka Sawyera i Becky Thatcher.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 15 czerwca.
Poproszę, abyście opisali miłość Tomka Sawyera i Becky Thatcher. Pamiętajcie, proszę, o trójdzielności wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). Dla ułatwienia podaję pytania pomocnicze oraz numery rozdziałów, w których znajdziecie na nie odpowiedzi. Poproszę o przesłanie prac do 19 czerwca.
- Jak sądzicie, czym jest miłość? Jak możemy zdefiniować to pojęcie? Co to znaczy kogoś kochać?
- Gdzie i w jakiej sytuacji Tomek poznał Becky? (rozdział III)
- Czy była ona jego „pierwszą miłością”? (rozdział III)
- W jaki sposób chłopiec próbował zaimponować Becky? (rozdział III, VI)
- Kiedy i w jakich okolicznościach Tomek wyznał Becky miłość? Czy była to miłość wzajemna? (rozdział VII)
- Co było przyczyną konfliktu między Tomkiem a Becky? (rozdział VII)
- Czy Becky i Tomek tęsknili za sobą? (rozdział XVIII) Czy byli o siebie zazdrośni? W jaki sposób okazywali sobie zainteresowanie? (rozdział XIX)
- Co zrobił Tomek dla Becky? W jaki sposób jej pomógł? (rozdział XXI)
- W jaki sposób zachowywał się wobec Becky, gdy zagubili się w jaskini? (rozdział XXXII)
- Jak sądzicie, czy miłość Tomka i Becky była od początku dojrzała, czy się w jakiś sposób zmieniała?
Drodzy Uczniowie, nie wszyscy przesłali mi propozycje ocen zachowania. Bardzo proszę o nadrobienie zaległości!
Temat: Ahoj przygodo!
Temat przeznaczony na dwie godziny lekcyjne: 9 i 10 czerwca.
Poproszę, abyście krótko opisali wybrane przygody Tomka Sawyera. Aby ułatwić Wam zadanie, przygotowałam kilka pytań pomocniczych.
- O tym, jak Tomek został piratem i pojawił się na własnym pogrzebie (rozdziały XIII- XVIII, XX).
- Dlaczego Tomek postanowił uciec z domu? Kto mu towarzyszył?
- Jakie plany na przyszłość mieli chłopcy? Kim postanowili zostać?
- Jak przygotowali się do wyprawy?
- Gdzie się udali?
- Jak spędzali wolny czas?
- Czym się posilali?
- Czego się nauczyli?
- Jakie było ich samopoczucie?
- Jak sobie radzili w trudnych warunkach?
- Kto i dlaczego wrócił pewnej nocy do domu rodzinnego?
- Kiedy wrócili do domu i dlaczego wybrali akurat ten termin?
- O tym, jak Tomek poszukiwał skarbu i został bogaczem (rozdziały XXVI-XXXV).
- Z kim Tomek poszukiwał skarbów?
- Jaką teorię na temat skarbów posiadał Tomek? Gdzie się według niego znajdowały? Kto je zakopywał? Jak można je odnaleźć?
- Gdzie chłopcy szukali skarbu i z jakimi przeciwnościami musieli się zmierzyć?
- Na kogo natknęli się w „nawiedzonym domu”? Czego byli świadkami?
- Gdzie złoczyńcy ukryli znaleziony skarb? Kto i w jaki sposób go ponownie odnalazł?
- Co się stało ze skarbem?
Drodzy Uczniowie, nie wszyscy przesłali mi propozycje ocen zachowania. Bardzo proszę o nadrobienie zaległości!
Temat: Świat przedstawiony powieści Marka Twaina „Przygody Tomka Sawyera”.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 8 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z poniższą notatką oraz o przepisanie do zeszytu elementów świata przedstawionego.
Osobom chętnym polecam filmową adaptację książki: https://www.youtube.com/watch?v=_-NwWRYJNrU
1. Nota biograficzna.
Mark Twain - właśc. Samuel Langhorne Clemens, ur. 30 XI 1835, Florida (stan Missouri), zm. 21 IV 1910, Redding (stan Connecticut), pisarz amerykański; był pilotem statków na Missisipi, poszukiwaczem złota, pracował jako drukarz i dziennikarz, wiele podróżował. Popularny humorysta czerpiący z folkloru pionierskiego pogranicza, pisarz realista i satyryk o zainteresowaniach społ. i moralnych, był zwolennikiem ideałów amer. demokracji i cywilizacyjnej ekspansji, a zarazem krytykiem „pozłacanego wieku” amer. mieszczaństwa (powieść The Gilded Age 1873, z Ch.D. Warnerem); swoiście epickim obrazem kształtowania się amer. wspólnoty nar. są wspomnienia Twaina Życie na Missisipi (1883, wyd. pol. 1967) i ich fabularne rozwinięcie w powieściach dla młodzieży Przygody Tomka Sawyera (1876, wyd. pol. 1901) i Przygody Hucka (1884, wyd. pol. 1898), o bogatej warstwie obyczajowej i psychol.-wychowawczej; w fantastyczno-hist. powieściach Królewicz i żebrak (1881, wyd. pol. 1899) i Jankes na dworze króla Artura (1889, wyd. pol. 1936) wyszydzał eur. tradycje rycersko-feudalne; w późnych utworach (np. Człowiek, który zdemoralizował Hadleyburg 1900, wyd. pol. w Bajeczkach dla starych dzieci 1949) dominuje pesymistyczna refleksja nad moralną stroną natury człowieka; Autobiografia (1924, wyd. pol. 1993).
2. Świat przedstawiony.
a) Czas akcji – nie jest dokładnie sprecyzowany, akcja rozgrywa się pod koniec XIX wieku, obejmuje wydarzenia od wiosny do wczesnej jesieni.
b) Miejsce akcji – miasteczko St. Petersburg, położone w Ameryce nad rzeką Missisipi. Akcja kilku rozdziałów rozgrywa się również na wyspie Jacksona i w jaskiniach McDougala.
c) Bohaterowie – Tomasz Sawyer, ciotka Polly, Sid, Mary, Huckleberry Finn, Rebeka (Becky) Thatcher, Amy Lawrence, Joe Harper, Muff Potter, Indianin Joe, wdowa Douglas, Walijczyk i jego synowie.
d) Narracja – narracja trzecioosobowa. Narrator jest wszechobecny i wszechwiedzący, relacjonuje przeżycia bohaterów z pozycji obserwatora. Swoją obecność zaznacza w zakończeniu, w którym wyjaśnia, dlaczego właśnie w tym momencie przerywa opowieść i informuje odbiorców, że jego bohaterowie są już dorośli i wiodą szczęśliwe życie.
3. Gatunek powieści.
Powieść przygodowa z elementami kryminału – jest to utwór wielowątkowy (przyjaźń Tomka z Huckiem Finnem, miłość Tomka i Becky, poszukiwanie skarbu, przygoda w jaskini, zabójstwo doktora Robinsona), dynamiczny, obfituje w liczne zwroty akcji. Wszystkie wątki powieści łączy osoba głównego bohatera – Tomka Sawyera. Powieść zawiera w sobie elementy dydaktyczne, prezentuje szlachetne postawy i odważne czyny.
Temat: Jaki utwór nazywamy baśnią?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 5 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z baśnią Charlesa Perraulta „Kopciuszek, czyli szklany pantofelek” (podręcznik s. 327-331), przypomnienie sobie definicji baśni, ustne wykonanie zadania 1 s. 332, pisemne wykonanie zadań 3 i 4 s. 332. W 3-4 zdaniach napiszcie, czego – według Was – uczy nas ta baśń.
Temat: O różnych typach wypowiedzeń – poznajemy zdanie i równoważnik zdania.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 4 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z definicjami orzeczenia, zdania i równoważnika zdania (podręcznik s. 325-326), przepisanie ich do zeszytu oraz wykonanie zadań: 3 i 4 s. 326.
Zadania proszę przesłać do 8 czerwca.
Temat: O różnych typach wypowiedzeń.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 3 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z definicją wypowiedzenia i typami wypowiedzeń, przepisanie do zeszytu definicji oraz wykonanie zadań 2 i 3 s. 313.
Drodzy Uczniowie, 8 czerwca zaczynamy omawianie lektury „Przygody Tomka Sawyera” M. Twaina.
Temat: Czas na zmiany.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 2 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z wierszem Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel” (podręcznik s. 308) oraz o wykonanie zad. 1 s. 309.
Drodzy Uczniowie, z okazji Dnia Dziecka życzę Wam dużo zdrówka, radości, pogody ducha, wytrwałości w dążeniu do celu, powodzenia w życiu osobistym i szkolnym. Wszystkiego dobrego!
Temat: W świecie wyobraźni.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 1 czerwca.
Proszę o zapoznanie się z komiksem Charlesa M. Schulza (podręcznik s. 307) oraz wykonanie zad. 1 (pisemnie), 2 i 3 (ustnie) s. 308
Drodzy Uczniowie, 8 czerwca zaczynamy omawianie lektury „Przygody Tomka Sawyera” M. Twaina.
Temat: Opowiedzieć ciekawie historię.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 29 maja.
Proszę o przeanalizowanie planszy „W krainach snu, marzeń i baśni” (podręcznik s. 304), pisemne wykonanie zadań: 2 i 4a s. 305.
Temat: Opowiedzieć historię czy przekazać informację? Poznajemy teksty o Dworze Artusa.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 28 maja.
Proszę o zapoznanie się z tekstami literackim i informacyjnym dotyczącymi Dworu Artusa (podręcznik s. 299-300), wykonanie zad. 1 s. 300.
Temat: Legenda o panu Twardowskim w ujęciu poety – Adam Mickiewicz „Pani Twardowska”.
Temat przeznaczony na dwie godziny lekcyjne: 26 i 27 maja.
Proszę o zapoznanie się z utworem Adama Mickiewicza „Pani Twardowska” (podręcznik s. 293-297).
-
Uporządkujcie plan wydarzeń.
-
Twardowski przedstawia warunki umowy: diabeł musi wykonać trzy zadania.
-
Mefistofeles rezygnuje z aresztowania szlachcica i ucieka z karczmy.
-
Diabeł przypomina szlachcicowi o ich umowie na Łysej Górze.
-
Trzecie życzenie Twardowskiego: diabeł ma przez rok żyć z żoną Twardowskiego.
-
Twardowski bawi się w karczmie.
-
Twardowski rozkazuje diabłu wykąpać się w wodzie święconej.
-
Straszenie żołnierza szablą, kuszenie adwokata sakiewką pieniędzy, pstrykanie w nos szewcowi – Twardowski dokucza innym gościom.
-
W kielichu wódki pojawia się diabeł.
-
Mefistofeles aresztuje Twardowskiego.
-
Pierwszy rozkaz Twardowskiego: diabeł ma ożywić konia z godła tarczy, ukręcić bicz z piasku i zbudować gmach z nietypowych materiałów.
-
Diabeł spełnia pierwszy rozkaz.
-
Mefistofeles wita się z Twardowskim i przedstawia się innym gościom.
-
Szlachcic próbuje uciec z karczmy, ale zostaje zatrzymany przez diabła.
-
Mefisto zażywa nieprzyjemnej dlań kąpieli.
-
W jaki sposób Twardowski dokuczał innym gościom karczmy? Dopasuj jego zachowanie do odpowiednich osób.
patron z trybunału pstryknął go trzykrotnie w nos
szewc zadzwonił przed nim sakiewką z pieniędzmi
żołnierz świsnął mu szablą koło ucha
-
Napiszcie, w jaki sposób diabeł pojawił się w gospodzie.
-
Krótko opiszcie umowę zawartą między diabłem a panem Twardowskim.
-
wymieńcie zadania, które diabeł musiał wykonać;
-
napiszcie, dlaczego diabeł nie wypełnił ostatniego rozkazu.
PRZYPOMNIENIE:
Proszę o przeczytanie powieści M. Twaina „Przygody Tomka Sawyera”.
Temat: Opowiadamy legendę o toruńskich piernikach.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 25 maja.
Proszę o zapoznanie się z fragmentem książki Nikoli Kucharskiej „Legendy polskie dla dzieci w obrazkach” (podręcznik s. 290-291) oraz pisemne wykonanie zadania 1 s. 292.
Temat: Czy potrafię uważnie słuchać?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 22 maja.
Proszę o zapoznanie się z legendą Hanny Zdzitowieckiej „Bursztynowa korona” (podręcznik s. 285-289), wykonanie zad. 1 i 2 s. 288.
Proszę o przesłanie prac do 25 maja na adres e-mail: k.wlodarska@gminachasno.pl
Temat: Wyrazy z literą „ż”, których pisownię trzeba zapamiętać.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 21 maja.
Proszę o zapoznanie się z opowieścią zawierającą wyrazy z „ż” niewymiennym (podręcznik s. 282-283) oraz wykonanie zadania 3 s. 284.
Temat: Cecylia Niewiadomska „Piast” – poznajemy legendę.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 20 maja.
Proszę o uważne przeczytanie tekstu Cecylii Niewiadomskiej „Piast” (podręcznik s. 278-281), zapoznanie się z definicją legendy i przepisanie jej do zeszytu, wykonanie zadania 1 s. 281 oraz wykonanie zadań z działu „Legenda” w zeszytach ćwiczeń.
Temat: Fantastyczny spacer po Krakowie.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 19 maja.
Proszę o przeczytanie tekstu Doroty Terakowskiej „Wchodzimy na wieżę mariacką” (podręcznik s. 271-277), zapoznanie się z definicją fikcji literackiej i przepisanie jej do zeszytu oraz wykonanie zad. 1 s. 277 oraz wykonanie zadań z działu „Fikcja literacka” w zeszytach ćwiczeń.
Kl. IV
Temat: Poetycko i żartobliwie o geografii Polski.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 18 maja.
Proszę o zapoznanie się z wierszem Jana Brzechwy „Globus” (podręcznik s. 269), wykonanie zadania 1 i 2a s. 270.
Temat: Kiedy w wyrazie stosujemy wielką, a kiedy – małą literę?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 15 maja.
Proszę o zapoznanie się z regułami ortograficznymi dotyczącymi pisowni wielką i małą literą (podręcznik s. 265-268), wykonanie zadań: 1 s. 265, 7 s. 267 oraz 8 s. 268.
Temat: "Mazurek Dąbrowskiego" - hymn Polski.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 14 maja.
Proszę o przypomnienie sobie polskich symboli narodowych (podręcznik s. 262), zapoznanie się z tekstem "Mazurka Dąbrowskiego" J. Wybickiego (podręcznik s. 263) oraz wykonanie zadań: 2 (ustnie) i 3 (pisemnie) s. 264.
Temat: O ojczyźnie słowami dawnego poety.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 13 maja.
Proszę o zapoznanie się z utworem Władysława Bełzy "Ziemia rodzinna" (podręcznik s. 261) oraz wykonanie zadań: 1 s. 261 (pisemnie) oraz 2 s. 262 (ustnie).
Temat: Kto i kogo ukazuje na podwórku? Danuta Wawiłow "Kałużyści".
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 12 maja.
Proszę o zapoznanie się z utworem Danuty Wawiłow "Kałużyści" (podręcznik s. 258) oraz wykonanie zadań: 1 s. 258 i 2 s. 259.
Zagadnienia dla kl. IV 11-15.05.2020 r.
Klasa IV - język polski - 04 - 08.05
Klasa IV - język polski - 04.05
Temat: Poznajemy język komiksu.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 29 kwietnia (środa).
Temat: Pierwsza wizyta w Mirmiłowie.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 28 kwietnia (wtorek).
Temat: Co nazywa przysłówek?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 27 kwietnia (poniedziałek).
Proszę o zapoznanie się z definicją przysłówka (podręcznik s. 255), przepisanie jej do zeszytu oraz wykonanie zadań: 1 i 2 s. 255 oraz uzupełnienie zadań z działu: „Części mowy – przysłówek” w zeszytach ćwiczeń.
Uwaga! We wtorek (28 kwietnia) zaczynamy omawianie lektury „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy.
Temat: Co to jest przenośnia?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 24 kwietnia (piątek).
Proszę o przeczytanie utworu Joanny Kulmowej „Kwitną gawrony” (podręcznik s. 253), zapoznanie się z definicją przenośni i przepisanie jej do zeszytu oraz wykonanie zadań: 2 s. 253, 4 s. 254.
Temat: Wystarczy odrobina wyobraźni by....
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 23 kwietnia (czwartek).
Proszę o zapoznanie się z fragmentem powieści Luca Bessona „Artur i Minimki” (podręcznik s. 249-252), wykonanie zadania 1 s. 251 oraz napisanie planu ramowego zdarzeń.
Temat: Co to jest rytm?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 22 kwietnia (środa).
Proszę o przeczytanie utworów: „Miasto” Anny Kamieńskiej i „Wyliczanka” Stanisława Grochowiaka (podręcznik s. 247), zapoznanie się z definicją rytmu i przepisanie jej do zeszytu oraz wykonanie zad. 3 i 4 s. 248 (ustnie) oraz zad. 7 s. 248 (pisemnie).
Temat: Uczymy się udzielać informacji w razie zagrożenia.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 21 kwietnia (wtorek).
Proszę o przeanalizowanie sytuacji ukazanej na rysunku – podręcznik s. 245 oraz wykonanie zad. 1 i 2 s. 245 (ustnie) oraz 3 s. 246 (pisemnie).
Temat: Opowiadamy o tym, jak Marcin z przyjaciółmi zakładał bazę.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 20 kwietnia (poniedziałek).
Proszę o zapoznanie się z tekstem Marii Kowalewskiej „Baza” (podręcznik s. 241-243) oraz wykonanie zad. 1 s. 243 (ustnie) i zad. 3 s. 244 (pisemnie). Pracę proszę przesłać do 22 kwietnia (środa) na adres: k.wlodarska@gminachasno.pl