Temat: Bezpieczne wakacje.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 24 czerwca.
Drodzy Uczniowie, to już nasze ostatnie zajęcia w tym roku szkolnym. Dziękuję Wam za owocną współpracę i gratuluję bardzo dobrych wyników w nauce.
Zakończenie roku szkolnego 2019/2020 odbędzie się 26 czerwca (dokładne informacje na stronie internetowej szkoły). Pamiętajcie, proszę, o zachowaniu środków bezpieczeństwa w czasie rozdania świadectw: założeniu maseczki, zachowaniu odstępów oraz niegromadzeniu się po uroczystości.
Życzę Wam pogodnych, bezpiecznych, udanych wakacji! Do zobaczenia!
Wakacje to okres, w którym znajdujemy czas na zabawę, relaks i drobne szaleństwa.
Nie mamy obowiązków związanych ze szkołą i nauką, więc możemy bez ograniczeń planować najróżniejsze przygody, w których będziemy brać udział. Niektórzy spotykają się z przyjaciółmi i wspólnie świetnie się bawią, inni wybierają się na rodzinne wyjazdy. Nikt nie siedzi w domu, kiedy za oknem mamy słoneczną, piękną, zachęcającą do wyjścia pogodę. Jednak wszyscy musimy pamiętać, że dobra zabawa nie zwalnia nas z obowiązku dbania o swoje i innych bezpieczeństwo. Jak powinniśmy postępować, aby wakacje zawsze kojarzyły nam się z samymi przyjemnościami? Wystarczy wykazać zdrowy rozsądek i pamiętać o kluczowych zasadach bezpieczeństwa.
Oto najważniejsze zasady, którymi powinniśmy się kierować, aby bezpiecznie spędzić wakacje:
- Zawsze informuj rodziców, gdzie i z kim przebywasz. Przekaż im także, o której godzinie zamierzasz wrócić.
- Noś ze sobą numer telefonu do rodziców.
- Pamiętaj o zasadach bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię – przechodź na pasach dla pieszych i na zielonym świetle.
- Do zabawy wybieraj zawsze miejsca oddalone od jezdni.
- Zawsze zapinaj pasy w samochodzie.
- Nie rozmawiaj z obcymi.
- Poinformuj rodziców, gdyby ktoś Cię zaczepiał.
- Nie oddalaj się z nieznajomymi, nie wsiadaj z nimi do samochodu.
- Nie bierz słodyczy ani innych prezentów od obcych.
- Pamiętaj o numerach alarmowych. W razie potrzeby dzwoń i wezwij pomoc.
- Kąp się tylko w miejscach do tego przeznaczonych, na strzeżonych i bezpiecznych kąpieliskach.
- Nie wchodź do wody bez opieki osoby dorosłej.
- Nie pływaj w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr.
- Pamiętaj o ochronie przed słońcem. W czasie upałów pij dużo wody i zawsze noś nakrycie głowy. Przed wyjściem na zewnątrz posmaruj się kremem z filtrem.
- Zadbaj o właściwy ubiór – strój z elementami odblaskowymi, kask ochronny podczas jazdy na rowerze czy odpowiednie buty w czasie wycieczki w góry.
- W górach nie wyruszaj w trasę, jeśli widzisz, że nadchodzi burza.
- Szukaj bezpiecznego schronienia podczas burzy.
- Podczas górskich wycieczek nie schodź ze szlaku.
- Nie oddalaj się bez pytania od rodziców – w nowych miejscach łatwo się zgubić.
- Po każdym wyjściu z miejsc zalesionych dokładnie sprawdź skórę na obecność kleszczy.
- Uważaj na rośliny, na których się nie znasz. Niektóre jagody, liście czy grzyby są trujące.
- Podczas spacerów po lesie stosuj preparaty odpędzające owady i kleszcze.
- Nie rozpalaj ogniska w lesie.
- Nie baw się z obcymi zwierzętami. Nawet przyjaźnie wyglądający pies czy kot może Cię ugryźć, gdy spróbujesz go pogłaskać.
- Bądź rozsądny i zachowaj umiar we wszystkim, co robisz.
Na zakończenie polecam krótki filmik o zasadach bezpieczeństwa nad wodą:
https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60
Scenariusz zawiera informacje zaczerpnięte z artykułu Anny Giemzik 25 zasad bezpiecznych wakacji.
Temat: Czy można się zmienić?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną:10 czerwca.
Cele:
Uczeń
- rozpoznaje i rozróżnia zachowania asertywne, uległe, agresywne;
- zna przyczynę zachowań asertywnych, uległych i agresywnych oraz ryzyko, jakie niosą w kontaktach z innymi;
- rozwija i umacnia poczucie własnej wartości.
1. Zachowania asertywne, uległe, agresywne.
Asertywność to pewne specyficzne umiejętności zachowania się w określonych sytuacjach. Zachowanie asertywne to bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażanie wobec drugiej osoby swoich uczuć, opinii i postaw, przy jednoczesnym respektowaniu jej praw do własnych odczuć, opinii i postaw. Opiera się na założeniu, że każdy człowiek ma swoje prawa i trzeba je szanować. Każdy z nas jest inny i nie wolno zmuszać partnera do zmiany poglądów czy celów tylko dlatego, że nam się one nie podobają lub kolidują z naszymi. Zachowania asertywne pokazują naszą odrębność, ale nie atakują, nie obrażają drugiej osoby. Ja jestem w porządku i mam prawo być sobą. Ty jesteś w porządku i masz prawo być sobą.
Zachowania asertywne można umieścić pośrodku kontinuum, którego końcami są agresja i uległość.
Zachowując się asertywnie, respektujemy prawa zarówno swoje, jak i innych.
Zachowując się agresywnie respektujemy jedynie prawa własne, jednocześnie lekceważąc prawa otoczenia, nie słuchamy innych ludzi oraz podejmujemy decyzje nie uwzględniając dobra innych ludzi. Gdy jesteśmy ulegli, respektujemy prawa innych i lekceważymy swoje prawa, czyli nie uwzględniamy własnych potrzeb, poglądów i odczuć. W zachowaniach asertywnych ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale jak to robimy. Ton głosu powinien być spokojny, ale stanowczy, spojrzenie skierowane na osobę, z którą rozmawiamy. Nie krzyczymy, nie wymachujemy rękami, nie biegamy po całym pomieszczeniu.
Zachowań asertywnych nie stosuje się przy każdej rozbieżności zdań. Nie ma takiej potrzeby. Warto je stosować wtedy, gdy szczególnie zależy nam na konstruktywnym rozwiązaniu sytuacji potencjalnie konfliktowej. Wtedy, gdy chcemy zachować poczucie własnej godności. Wtedy, gdy z jakiś powodów nie chcemy spełnić czyjejś prośby lub żądania i nie chcemy obrazić drugiej osoby. Należy pamiętać, że stosowanie zachowań asertywnych nie zawsze prowadzi do takiego zakończenia sytuacji, o jaki nam chodziło. Zdarza się to, gdy druga osoba przypisuje nam intencje (negatywne), których nie mieliśmy. Nie możemy jednak odpowiadać za to, co ktoś pomyśli sobie o nas i jakie nam przypisze intencje.
2. Przyczyny i skutki różnych typów postaw.
Dlaczego postępujemy agresywnie?
- Boimy się, że nie otrzymamy tego, co chcemy;
- nie wierzymy we własne siły;
- chcemy zwrócić na siebie uwagę;
- chcemy wyładować złość na otoczeniu.
Co ryzykujemy?
- Nie będziemy lubiani;
- utratę szacunku;
- rezultaty przeciwne do zamierzonych;
- powstanie konfliktów.
Dlaczego zachowujemy się ulegle?
- Boimy się reakcji otoczenia na nasze decyzje;
- chcemy uniknąć konfliktów;
- uważamy, że jest to właściwe, grzeczne zachowanie;
- mamy niski poziom samooceny.
Co ryzykujemy?
- Utratę poczucia godności;
- poczucie krzywdy, złość, frustrację;
- wykorzystywanie przez innych.
Dlaczego zachowujemy się asertywnie?
- Jesteśmy zadowoleni z siebie i innych;
- mamy szacunek do siebie i innych;
- liczymy się ze zdaniem otoczenia;
- swoje cele umiemy osiągać nie raniąc innych;
- mamy wysoką samoocenę;
Co ryzykujemy?
- Opinię człowieka twardego, zimnego;
- tracimy sympatię niektórych osób.
3. Jak motywować do zmiany zachowania?
Wspomaganie rozwoju może być dokonywane poprzez:
- zaspokojenie podstawowych potrzeb i tworzenie warunków bezpiecznego wchodzenia w nowe sytuacje i zachowania,
- ukazywanie atrakcyjności rozwoju oraz negatywnych konsekwencji regresji.
PSYCHOLOGICZNE WSKAZÓWKI DO OSOBISTEGO ROZWOJU:
- Bądź sobą. Nie udawaj osoby mądrzejszej niż nie jesteś. Inni i tak wyczuwają, że się zgrywasz albo, że nie jesteś zbyt pewny siebie.
- Mów po prostu „nie wiem”, kiedy czegoś nie wiesz i pamiętaj, ze pierwszym symptomem wiedzy jest przyznanie się do niewiedzy.
- Bądź odważny i przyznawaj się do błędów, jeśli je popełniłeś. Każdy człowiek popełnia błędy ( także nauczyciel i rodzice) i każdy ma do tego prawo.
- Mów zawsze „nie zgadzam się”, gdy uznasz, ze powinieneś tak postąpić. Masz do tego prawo.
- Nie mów stale źle o innych – to źle świadczy o Tobie. Spróbuj znaleźć w ludziach coś pozytywnego, a pewnie oni znajdą cos takiego w tobie.
- Nie wyładuj złości na ludziach, raczej na przedmiotach martwych. Na worku bokserskim wyładujesz bezpiecznie nadmiar energii i gniewu.
- Nie wmawiaj sobie, że jest ci dobrze, kiedy jest ci źle, bo uświadomienie sobie złego samopoczucia jest pierwszym krokiem do zlikwidowania go.
- Jeśli krytykujesz innych – nigdy nie obrażaj, nie poniżaj, nie wyśmiewaj, nie mów o konkretnych zachowaniach, które ci się nie podobały, a nie o cechach charakteru, na raz wysuwaj tylko jeden zarzut, zachowaj spokój. Pamiętaj nie wolno ci krytykować, jeśli sam nie dopuszczasz do krytykowania siebie.
- Częściej chwal innych, niż krytykuj.
Scenariusz oparty na informacjach zaczerpniętych z poradnika opracowanego przez specjalistów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Zamościu oraz konspekcie lekcji wychowawczej opracowanym przez p. K. Semeniuk.
Temat lekcji: Oceniamy swoje zachowanie.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 3 czerwca
Drodzy Uczniowie, proszę o uzupełnienie tabeli, którą wysłałam na Wasze adresy e-mail.
Temat: Empatia – zrozumieć innych.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 27 maja.
Cele:
- rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi;
- zrozumienie z pojęciami: empatia, nietolerancja, stereotypy;
- umiejętność wczuwania w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi;
- uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych;
- wyrabiane poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;
- przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów;
- uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych.
1. Co to jest empatia?
Empatia - „emocjonalne utożsamienie się z inną osobą, wywoływanie u siebie emocji, które przeżywa druga osoba”. Inaczej – współodczuwanie z drugą osobą.
2. Skąd się bierze empatia i dlaczego jest taka ważna?
Empatia jest naturalną cechą człowieka. Mamy nad nią ograniczoną kontrolę. Zróżnicowany poziom empatii u ludzi zależy od trzech czynników:
a) predyspozycje biologiczne (dziedziczenie po przodkach);
b) predyspozycje psychologiczne (na poziom empatii wpływają nasze relacje z rodziną, wzorce z domu rodzinnego);
c) predyspozycje środowiskowe (sposób życia i środowisko, w którym żyjemy; panujące wzorce zachowań).
Człowiek empatyczny jest w stanie w większym stopniu niż ktoś, kto jest empatii pozbawiony, zrozumieć postawy i działania innych dzięki temu, że umie wczuć się w ich stan wewnętrzny. Potrafi spojrzeć na rzeczywistość czyimiś oczami i wyobrazić sobie, co druga osoba czuje, a często nawet przeżywać pewne wydarzenia razem z nim i wspólnie cieszyć się z sukcesu lub płakać nad porażką.
Empatia często ułatwia życie, ludzie empatyczni są przeważnie otoczeni przyjaciółmi, a to wiąże się z tym, że zawsze mogą liczyć na ich pomoc.
Istotnym jest także to, co naukowcy potwierdzają zgodnie, że empatyczne działania korzystnie wpływają na zdrowie i przedłużają życie. Dzięki czynnościom na rzecz innych polepsza się samopoczucie i wzrasta poczucie własnej wartości.
3. Co znaczy być empatycznym?
- postawienie się w sytuacji osoby z problemem;
- okazanie troski;
- pytanie, dlaczego dana osoba czuje się tak a nie inaczej;
- powstrzymanie się od pochopnych osądów;
- okazanie wsparcia.
GZW - Kl. IV
Temat: Jak kształtować postawy prospołeczne?
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 20 maja.
Jednym z celów wychowawczych szkoły jest kształtowanie prospołecznych postaw uczniów. Co to są za postawy i jak je modyfikować? Jakie rodzaje postaw rozwija szkoła? Jakie elementy się na nie składają?
Kompetencje społeczne i obywatelskie - są to kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe, obejmujące pełny zakres zachowań przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, m.in.:
- orientacja w wydarzeniach społecznych i politycznych,
- komunikowanie się w różnych sytuacjach,
- jasne wyrażanie własnych opinii i przekonań,
- przyjmowanie opinii i przekonań innych ludzi,
- zdolność wywierania wpływu na otaczający świat,
- negocjowanie i dochodzenie do kompromisu,
- współpraca z innymi w grupie,
- pełnienie roli lidera w grupie.
To psychologiczne zachowania, które mają przynieść korzyść innej osobie lub społeczności (pomaganie, dzielenie się, ochrona).
Na zachowania prospołeczne mają wpływ:
- czynniki osobowościowe;
- czynniki sytuacyjne;
- czynniki środowiskowe.
Sposoby kształtowania postaw prospołecznych w środowisku szkolnym:
- kształtowanie życzliwych relacji uczeń – nauczyciel, nauczyciel – uczeń, uczeń – uczeń;
- wpływanie na ukształtowanie atmosfery współpracy i współdziałania;
- zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa i uznania społecznego;
- wpływanie na postępowanie uczniów poprzez koncentrowanie ich uwagi na skutkach ich działalności;
- wspieranie aktywności uczniów w różnych dziedzinach (aktywność poznawcza, kulturowo-artystyczna, fizyczna, gospodarczo-użytkowa, społeczna);
- funkcje pełnione w klasie (przewodniczący klasy, skarbnik, sekretarz, dyżurny).
Charakterystyka osoby uspołecznionej:
- działa na rzecz grupy,
- przestrzega dyscypliny społecznej,
- przejawia inicjatywę,
- przejawia gotowość do współpracy,
- przejawia troskę o mienie zbiorowe,
- jest rzetelna, ofiarna i solidarna w wypełnianiu obowiązków wobec gromady.
Scenariusz napisany na podstawie pracy Romana Lorensa „Kształtowanie postaw prospołecznych wśród uczniów”.
Temat: Bawimy się bezpiecznie, przyjemnie, kulturalnie.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 13 kwietnia.
Proszę o zapoznanie się z poniższym arkuszem.
Temat: Przyczyny i skutki uzależnień.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 29 kwietnia (środa).
Temat: Chcę być zdrowy.
Temat przeznaczony na jedną godzinę lekcyjną: 22 kwietnia (środa). Proszę o zapoznanie się z załącznikiem.